onsdag, september 26, 2012

Bibelhistorie for barn

Jeg syntes det er artig å fortelle bibelhistorier for barn. Noen ganger blir resultatet litt anderledes enn man har tenkt. Det hendte i dag, og jeg sitter og ler litt for meg selv.

Tema for dagen, var å dele. Og jeg tok fram historien om den lille gutten som ville dele matpakka si med Jesus.
Jeg hadde pakket en liten sekk med to like matbokser - en med 5 små runde kjeks og to gele-fisker, og en som var stappfull av kjeks og gelefisk. Jeg tok på meg en caps på skeive, og tok sekken på ryggen og sang ♫♫ fem små brød, og to små fisk, gjør meg sunn og sterk og frisk ♫♫ Også fortalte jeg meg gjennom historien. Om alle menneskene som elsket å både se og høre Jesus, og at tiden gikk og de ble sultne. Om disiplene som fikk i oppdrag å spørre etter mat.
Nå kledde jeg meg ut som en disippel og gikk rundt i barneflokken og spurte "har du med deg matpakke?" Ingen hadde, untatt denne ene gutten. Og han vil dele!
Disipelen åpner matpakka, og barna blir med å telle. Da de ser de deilige røde gelefiskene, får de så lyst på... "Vi kan dele!" foreslår ett av barna. Og jeg deler dem så godt jeg kan. Men to gelefisker på ca 2 cm er ikke akkurat mye til 23 barn.... Disipelen rister på hodet og legger matpakka ned i sekken igjen "Nei - det går ikke"

Men Jesus vet råd. Han tar imot sekken til gutten som ville dele, løfter den opp mot himmelen og ber om velsignelse. Så åpner vi sekken igjen, og tar fram den stappfulle matpakka som er prikk lik den første.
Alt dette gjorde jeg for å demonstrere historien. Men da barna ser matpakka stappfull av kjeks og gelefisk, er det flere som gjør store øyne og sier "Siw, kan du trylle?!" (ikke akkurat DET som var tema da...)

Jeg klarer ikke la være å le, men så forteller jeg videre på historien. Jesus velsignet maten så det ble nok til alle. Og etter at alle barna fikk hver sin bit med både kjeks og gelefisk, er det fortsatt mye til overs. Akkurat slik som denne bibelhistorien forteller. "Og alle ble mette" fortalte jeg, hvorpå ett av barna spontant sier "Jeg ble ikke mett.." Skulle nok gjerne hatt noen gelefisker til kanskje? hihi

♫♫ vi kan dele, dele, dele du og jeg ♫♫

3 kommentarer:

Ingar sa...

Jeg humret selv da jeg leste dette innlegget, kunne liksom se det for meg.

Det som er så flott er at flere av de barna som ble så overrasket over "tryllekunsten" kanskje kommer til å huske denne hendelsen fra søndagsskolen resten av livet. Det er slike hendelser vi alle husker fra vår barndom, enten det var noe uventet som sjedde i en skoletime eller noe man ble overrasket over på søndagsskolen!

Siw sa...

Jeg tror jeg kommer til å huske den lenge selv :) Herlige unger!

Gunnar sa...

Ja de kommer nok til å huske historien om Jesus som mettet 5000 med kjeks og sjelé fisk. :) Gunnar