fredag, november 30, 2012

Snart jul :)

De siste dagene har jeg jobbet litt med julekalenderen min. For de som har sett den før, er det ikke så store forandringer :-) Syntes likevel det er artig å ta den fram igjen. For julen er jo tid for både mimring og forventning. Vi minnes det som har vært, og venter på det som kommer. Minnes at Jesus ble født, og at han skal komme igjen.

Kallenderen starter med Sakarja - han som skulle bli far til døperen Johannes. Johannes igjen, skulle gå i forveien og fortelle om han som skulle komme; JESUS.

Da jeg leste det igjen denne gangen, tenke jeg på dette at Sakarja faktisk tvilte på det hele. Både han og Elisabeth var jo blitt gamle. Men selv om Sakarja tvilte, gjennomførte Gud sin plan.

Nå er det viktig med tro, det er ingen tvil om det. Men av og til kan vi henge oss litt opp i selve "troen" og glemme helheten. Det handler så absolutt ikke bare om MIN tro, men om min GUD. Og som vi ser her, er han større en Sakarjas tvil. Sakarja mistet ikke sin mulighet fordi han tvilte på Gud. Nei, på tross av sin tvil fikk han oppleve noe virkelig stort. For det er GUD SOM ER STOR!


1John 3:20 sier;
"For om enn vårt hjerte fordømmer oss, så er Gud større enn vårt hjerte og kjenner alle ting."

Det ble også Peters erfaring, da han etter sitt nederlag ble spurt om han elsket Jesus "Herre, du vet alt!" Hvor godt det er å vite at han kjenner ale ting. Han kjenner vårt hjerte, også når våre handlinger tilsynelatende taler et annet språk. Han er større enn vårt eget hjerte, og vår egen fordømmelse. For han kjenner alle ting.

Så julekallenderen starter med Sakarja. Den starter med HÅP og forventning.

GOD JUL :-)

Ingen kommentarer: