tirsdag, januar 08, 2013

Godt nytt år :)

Innfor dette nye året har jeg tenkt på to ting. Det ene er at nyttårsaften liksom er den størsta av alle "begynne på nytt" dager. Men enda større enn det, er selvsagt Han som er den største giveren av "begynne på nytt" dager!!

Tenk ikke på det som hendte før,
     akt ikke på det som en gang var!

Nå skaper jeg noe nytt.
    Det spirer allerede fram.
    Merker dere det ikke?
    Ja, jeg legger vei i ødemarken
    og stier i ørkenen.

(Jes.43;18-19) 

Enda sterkere kommer dette fram gjennom Jesus - så utrolig mange han møtte med "begynne på nytt" dager :) Og gjennom lignelsen om den fortapte sønn, viser han virkelig at Gud er akkurat det - en fantastisk ny start. 

Jeg kom plutselig til å tenke på klag 3;21-26
Men én ting legger jeg meg på sinne,
        derfor har jeg håp:
 
Herrens miskunn er ikke forbi,
        hans barmhjertighet tar ikke slutt.
 
Den er ny hver morgen,
        stor er din trofasthet.
 
Jeg sier: Herren er min lodd,
        derfor står mitt håp til ham.
 
Herren er god mot dem
        som venter på ham og søker ham.
 
Det er godt å være stille
        og vente på hjelp fra Herren.


Dette med "ny start" var det ene jeg tenkte på. Det andre, var et vers fra salme 121 som jeg har undret over tidligere, og skrev en bloggpost om. Litt rart å lese den nå ... for nå vet jeg jo hva den "framtiden" bringte. Nå er det en ny utgang og inngang på livets reise. Inn i dette nye året. Deilig å regne med Guds trofasthet! Han som vil bevare vår utgang og vår inngang!

GODT  NYTT  ÅR :)

2 kommentarer:

Ingar sa...

Underlig det du skrev, fordi hvert år starter jo med at vi ikke vet hva som kommer til å skje, hvordan året vil bli. Men så skriver du i siste avsnitt om at du i dag faktisk vet hvordan det gikk i året 2009.

Jeg er glad for at jeg ikke vet hva 2013 vil bringe, men at Han vet..., og i dette ligger at jeg må sette alt mitt håp til Ham. Dette var tanker jeg nettopp fikk fra bloggen "Renates Hverdagsliv" http://tankertiloppmuntring.blogspot./2012/12/en-far-som-vet.html

Siw sa...

Takk for det gode bloggtipset! Det manglet et par bokstaver i linken din, men jeg fant den likevel her;
http://tankertiloppmuntring.blogspot.no