tirsdag, mars 19, 2013

Dagens oppmuntring

Jeg sitter og forbereder dagens påsketekst for mine kjære småtroll (jeg jobber i en barnehage med utvidet kristen formålsparagraf) Helt ærlig syntes jeg dpåskebudskapet er litt vanskelig. For historien er jo tøff nok for oss voksne! Jeg har alltid lagt vekt på påskemorgen. Den er jo den viktigste biten. Men min erfaring har lært meg at barna likevel har mange spørsmål, og ikke alle er like enkle å svare på. Jeg vil så gjerne gi dem noe som er bra, noe de vil huske på, noe de vil ta vare på. Jeg vil gjerne gi dem noe jeg selv har fått tro på, som har vært så berikende gjennom hele livet.

Jeg ba "Kjære Gud, gi meg visdom i dag!" også mintes jeg ordet fra Jakob 1;5-7 Skal jeg si deg noe rart..? Selv om dette verset egentlig skulle være en oppmuntring, har den for meg hatt en bismak. Jeg skal prøve å forklare hvorfor, men først skal jeg gi deg verset;

Dersom noen av dere mangler visdom, skal han be til Gud, og han skal få; for Gud gir til alle, villig og uten bebreidelser. Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet, som drives og kastes hit og dit av vinden. Ikke må et slikt menneske vente å få noe av Herren, 8 splittet som han er og ustø i all sin ferd.

Du forstår kanskje hva jeg mener..? Den siste delen overskygget resten for meg. Så hvorfor kom jeg på dette verset da jeg ba..?

Jeg humrer godmodig for meg selv, for jeg vet jo svaret. DHÅ påminner ikke uten å oppmuntre. Så i det jeg i tankene svarer et "men..." er det som om DHÅ fortsetter å påminne; "det hadde ikke stått; uten bebreidelser, dersom det ikke kunne være noe å bebreide for!"

Ah - så herlig! Jeg tror på Gud, det har jeg alltid gjort. Det er jo derfor jeg ber. Visst er det litt av hvert å bebreide meg for... men bibelen forteller om en Gud som vil gi visdom, villig og uten bebreidelser.

Så jeg legger denne dagen i dine hender Gud. Takk for at jeg kan stole på deg! Også ber jeg for disse små som hører ordet ditt i dag. Bevar dem, Velsigne dem¨.  Takk at du alltid vil være med dem!

3 kommentarer:

Spirea sa...

Herlig <3 Gud velsigne deg!

Ingar sa...

Nydelig innlegg! Jeg har ikke tenkt over verset med "bebreidelser" før, det var et nytt moment for meg!

Gud velsigne deg i møte med de små hver dag!

Siw sa...

Blir så glad når jeg ser at også andre finner glede i det jeg har delt :-D