mandag, april 01, 2013

Trær

(Oskar Stein Bjørlykke
Fra "Ord i bønn" fra 1973)

Herre, det er veldig mange rare ord.
Ikke minst i Bibelen.
De står der som store trær.
Selvsagte, men likevel
på en måte ubegripelige

Rettferdighet, det er en stor furu.
Jeg kan støtte meg mot den
og se rett opp i Himmelen.

Nåde, det er et bøketre.
Veldig og bredt.
Jeg kan stå under det,
i sol og vind og regn.

Håp, det er en asp.
Den står skjelvende og skimrer
hvit i en stille glede.

Kjærlighet trodde jeg først
var en eksotisk plante,
en palme, et fikentre
eller noe veldig sjeldent noe.
 




















Men så er det jo en gran.
Og jeg vet at det finnes
enorme skoger av gran.

Herre, takk for at vi
skal få leve i skogene
av dine ord.



Jeg har hatt en fantastisk dag i skogen - både den på bildet, og den i teksten :-D

Ingen kommentarer: