lørdag, mai 25, 2013

Å snakke samme språk

 
Komunikasjonen oss mennesker i mellom kan virkelig være vanskelig i blant. Å snakke samme språk er så absolutt noe mer enn at begge f.eks snakker norsk! Det fikk jeg bl.a. erfare for et par dager siden. En mann kom med et oppmuntrende ord til en mor, som selv oppfattet det som fordømmende. Jeg så det overraskende uttrykket i mannens øyne, og selv ble jeg fasinert av hvor forskjellig vi to hadde oppfattet mannens ord - til tross for at vi begge hørte nøyaktig de samme ordene.
 
I enkelte debatter på nettet kan man også se noe av dette. Ett og samme utgangspunkt/tekst kan gi ganske mange ulike kommentarer og reaksjoner.
 
Og i våre relasjoner har vi nok alle opplevd at kommunikasjonen kan være vanskelig! Vi hører, leser mellom linjer, tolker både ord og kroppspråk, asosierer så ulikt osv...
Helt ærlig, opplever jeg dette både spennende, fasinerende - og skremmende.
 
Da jeg begynte å skrive denne bloggposten, tenkte jeg først på hvor godt det er at Gud ser HELE meg. Ikke bare ordene jeg sier, eller handlingene mine. Han forstår ALT, nettopp fordi han kjenner meg så godt. Kong David erfarte det samme, og sa i salme 139 "Før jeg har et ord på tungen, vet du det Herre, fullt og helt. Du kjenner alle mine veier"
Det ER godt å tenke på. Men selv er jeg jo bare et menneske, med de begrensingene jeg beskrev over... Jeg er trygg på at Gud kjenner og forstår hele meg. Men selv forstår jeg jo bare stykkevis og delt. Og mine tolkninger og oppfatninger må revurderes rett som det er... Heldigvis er det noen grunnpilarer som alltid står fast. Gud elsker oss. Han er trofast. Og han har gitt oss Den Hellige Ånd som åpenbarer, styrker, trøster og veileder oss. Den Hellige Ånd er så absolutt en viktig hjelper i vår kommunikasjon med Gud!

På samme måte kommer også Ånden oss til hjelp i vår svakhet. For vi vet ikke hva vi skal be om for å be rett, men Ånden selv går i forbønn for oss med sukk som ikke kan uttrykkes i ord. (Rom.8;26)

2 kommentarer:

rosaroseblogg sa...

Amen søster :) Jeg googlet salme 139 for jeg skal ha drame om indentitet i ettermiddag og fant denne fine bloggen din :) Guds fred! Klem Lisbeth

Siw sa...

Takk for oppmuntringen, og Guds fred til deg også!