søndag, mai 12, 2013

Troens skjold

Hva tenker du når du hører dette ordet? Det første som dukker opp hos meg, er jo Efeserbrevet som snakker om dette. Grip framfor alt troens skjold; med det kan dere slokke alle den ondes brennende piler. (Ef.6,16) Men hva ER så troens skjold?

Før så jeg for meg at det var helt bokstavelig; TRO punktum... 

Tro på hva?
På Gud selvsagt...
Jaha, hjelper det?
Jeg smiler litt skjeft og rødmer... Jeg vet jo at jeg tror på Gud av hele mitt hjerte, og likevel er det litt for mange av de der brennende pilene som treffer...

På tross av min jublende glede i forrige bloggpost, hadde jeg likevel en nedtur i dag... hvor jeg kjente meg både tung og uverdig. Jeg burde, jeg skulle, jeg må.... jeg får ikke til...
Hva var det som gjorde at jeg tenkte på dette troens skjold? Jeg tror Den Hellige Ånd påminner om det jeg trenger akkurat da. Det er sånn jeg opplever at Gud er. Jeg hadde tatt imot noen "brennende piler" og ble påminnet om å løfte troens skjold. Og i dag var dette troens skjold for meg, nettopp min forrige bloggpost  "Jeg er elsket"

Jeg løftet dette troens skjold, opp mot de brennende pilene og kunne proklamere mot dem. Det var en sannhet som var sterkere enn pilene - Guds kjærlighet. Han som både elsker meg og utfordrer meg.

Så i dag var dette troens skjold "Guds kjærlighet" Men er det alltid det? Kanskje man av og til trenger en helt annen type skjold..? Noen ganger til trøst, noen ganger til forsvar eller motangrep, noen ganger til håp? Eller ren motivasjon..? Så hva løfter jeg opp når jeg løfter troens skjold?

Jeg surfet litt på nettet, bare for å sjekke hva andre mente om akkurat dette. Da fant jeg Bjørn Mannsverk sin andakt, med en veldig bra vinkling. Jeg siterer;
Vi vet av egen erfaring at det kan gå opp og ned med vår trosvisshet. Troen kan være sterk og føre til sann glede og lovsang, men troen kan til tider være svak og vaklende. ”Troens skjold”, det kan umulig ha noe med min tro å gjøre. Var det slik, vet jeg at den onde for lenge siden hadde rammet meg med sine brennende piler.
De gamle snakket om ”troens gjenstand”. Min tro kan være liten, men jeg tror på en stor Jesus! Et kjent vers fra Hebreerbrevet gir oss et bilde av troens skjold: La oss holde ut i det løp som er lagt opp for oss, med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender, Jesus! (Hebr.12,2) (Sitat slutt)

(Kan absolutt anbefale hele antakten til Bjørn, som du finner her)



3 kommentarer:

Tor Albertsen sa...

Takk for bloggen!

Bare en kommentar: Verset er i Ef 6,10-17 om Guds rustning som de troende skal verne seg mot djevelen med. Paulus bruker soldatens klær som bilder av rustningen.

Sannheten er beltet, rettferdigheten er brynjen, fredens evangelium er skoene, troen er skjoldet, frelsen er hjelmen, Ånden og Guds ord er sverdet (14-17).

Ingar sa...

Efeserne bruker et verb her: "grip", mens du utfyller med "løft". Dette er troshandlinger begge deler. Kan vi kombinere dette til "grip og løft troens skjold"?

Et flott innlegg som gir refleksjon over noen velsiterte bibelvers!

Siw sa...

Ja, det er velkjente vers. Hørte jo om disse allerede i søndagsskolen. Om Guds fulle rustning.

Det er jo en metafor - og når jeg snakker om å løfte skjoldet, så er det fortsatt en metafor :-) Sant å si må jeg jo gripe det først, før jeg løfter det også..

Hvorfor brukte jeg bildet "løfte" da? Rett og slett fordi jeg så for meg pilene som kom i bue over himmelen... først opp fra angriperen, over høyden og ned mot meg.. Men om angriperen stod rett foran meg, så ville det jo vært dumt å løfte skjoldet (leer)

Poenget er jo at min tro på JESUS beskytter meg, og det jeg lærer av ham. Gjelder å bruke det. Som her i dette tilfelle, virkelig stole på at jeg er elsket som jeg er. Tro MER på det, enn på hva angriperen prøver å trykke meg ned med.

Så egentlig burde jeg vel brukt to av metaforene her, både TROENS skjold og Åndens sverd som er GUDS ORD :-)