lørdag, august 03, 2013

Bønn for våre kjære

Egentlig må jeg først innrømme at dagens kapittel er vanskelig!! Historien om Sodoma og Gomorra er velkjent ... og grusom.

Det var likevel et vers fra dette kapitlet som berørte meg - ja til og med gledet meg.
I forrige kapittel (og bloggpost :-) fikk vi se hvordan Abraham frimodig ba for både Lot og byene. Abraham ba pågående, i en direktedialog med Gud. Ganske spennende kapittel egentlig.
Jeg har jo hørt historien mange ganger, og visste at Lot ble reddet pga Abrahams bønn. Det som ble nytt for meg i dag, var hvor mye hjelp Lot faktisk fikk, for å bli reddet fra katastrofen.

Vi leser fra 1.Mos 19;
15 Da det grydde av dag, skyndte englene på Lot og sa: «Dra av sted! Ta med deg din kone og de to døtrene dine som er her, så du ikke blir revet bort når byen straffes!» 16 Men da han nølte, tok mennene ham og hans kone og de to døtrene i hånden, for Herren hadde omsorg for ham. De førte ham bort og brakte ham i sikkerhet utenfor byen.

 29 Den gangen Gud ødela byene på sletten, husket han på Abraham. Gud hentet Lot rett ut av ødeleggelsene som han sendte over de byene Lot hadde bodd i.


Guds omsorg for Lot var stor - og ikke minst for Abraham.
Guds omsorg for våre kjære er like stor! Det samme er våre muligheter i bønn for dem :-D

Ingen kommentarer: