tirsdag, august 13, 2013

Marta, Marta :)

Søndagens preken var over den kjente historien fra Lukas 10;38-42, der Jesus kommer på besøk til Marta og Maria. Marta står på for å gjøre besøket så trivelig som mulig, og irriterer seg litt over at Maria bare sitter der hos Jesus og lytter, i steden for å hjelpe Marta med å få allting klart.

Og visst kan vi forstå Martas reaksjon? Om Maria hadde hjulpet til, ville de blitt raskere ferdig og kunne kose seg alle... Likevel sier Jesus «Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tas fra henne.»

Hver gang jeg har hørt denne teksten, får jeg høre om hvor viktig det er å bruke tid sammen med Gud. At det er så fort gjort å stresse med alt mulig, og si at man ikke har tid til å sette seg ned.
Men vet du hva? Det er ikke bare stressende arbeid som hindrer meg i å virkelig lytte, eller bare være stille i Guds nærvær. Det oppdaget jeg i dag.

Jeg er en grubler av rang.... det må jeg bare innrømme. Jeg tenker for mye :-D Og med hodet fullt av tanker, kan det også bli vanskelig i blant, å finne tid til "den gode del". Jeg kan sette meg ned og lese og studere - for plutselig å oppdage at tankene mine er et helt annet sted enn i teksten...

En annen ting som gjerne kan skje i alt tankekaoset, er at jeg kan bli lurt.
Jeg kan gruble og tenke at alt er så håpløst, og at jeg like godt kan gi opp. Ja, jeg kan bli så opptatt av det, at jeg glemmer å se "den gode del" - den som virkelig løfter meg opp og får meg inn i den gode retningen igjen. Visst kan vi få det til! Visst er Gud der, med både sin kjærlighet, veiledning, trøst og oppmuntring!

Må nesten le litt, der jeg ser for meg at Jesus skulle komme på besøk til Marta, Maria og meg. Jeg hadde antagelig vært litt fram og tilbake. Ville så gjerne høre Jesus, samtidig som min samvittighet ville gjort at jeg også måtte hjelpe Marta. Også hadde jeg grublet gjennom hva både Jesus, Marta og Maria forventet av meg...og at jeg kanskje heller burde...osv
Og kanskje Jesus også ville sagt "Siw, du Siw, du strever med så mange urolige tanker. Velg den gode del du også. Det vil gjøre deg godt"

Sjelen den trenger til hvile
Hva kan vel bringe den ro
kal jeg kun frykte og tvile
Nei, jeg på Jesus vil tro
 
Det eneste håp som jeg eier
Det har jeg, å Jesus, i deg
Jeg bringes til ro ved enkelt å tro
At du døde på korset for meg
(Øyvind Fragell)

1 kommentar:

Tor Albertsen sa...

Grubling er oppgittheten over å ikke forstå, men man vil likevel forstå... Hvorfor, hvorfor, hvorfor?? Hva er meningen, hva er løsningen?? Noen gir opp å forstå - og livsgleden kommer tilbake. Det uutgrunnelige: De sytti favners dyp - der er jeg. Men takk: der er også Jesus.