søndag, oktober 20, 2013

Det livgivende, levende ordet

Tror jeg var 10 år gammel da jeg fikk min første bibel, og allerede den gangen kjente jeg at dette var noe helt spesielt. Jeg har mange ganger, med humrende latter, fortalt hvilket bibelvers som ble mitt første hjertetreff

"nå lar du din tjener fare herfra i fred, med egne øyne har jeg sett din frelse" (Luk.2;29-30)
Jeg kan ikke huske hvorfor det ble godt for meg, men jeg husker faktisk at jeg valgte å streke under dette verset. Og siden ble det mange streker. Og mange gleder! Og jeg opplever det fortsatt. Ja, jeg liker å lete også, som å gå på en slags skattejakt :-)

Jeg hørte på Glenn Gullis CD "Sanger fra bøkenes bok" da jeg med glede plutselig tenkte - åh, det er mange av oss! Vi som har blitt så glad i denne boka, bøkenes bok :-) Jeg uttrykker det gjerne her i bloggen min, og Glenn uttrykker det gjennom ord og toner.

 
andre igjen kan uttrykke det med maling på små og store lerret
 
 
og selvsagt finnes det uendelige muligheter til å uttrykke sin glede over dette levende ordet. Du må gjerne dele flere erfaringer med meg om du vil?
 
Kong David opplevde så absolutt stor glede av Guds levende ord, og uttrykker det i vakker poesi;
 
Herrens lov er fullkommen,
        den gir sjelen nye krefter.
        Herrens lovbud er pålitelig,
        det gir den uerfarne visdom.
   
   
Herrens påbud er rette,
        de gir glede i hjertet.
        Herrens bud er rent,
        det får øynene til å stråle.
   
  
Frykten for Herren er ren,
        den varer til evig tid.
        Herrens dommer er sanne,
        rettferdige er de alle.
   
  
De er dyrebarere enn gull,
        enn fint gull i mengde,
        og søtere enn honning
        som drypper fra vokskakene.
   
  
Ja, din tjener tar imot
        den rettledning budene gir;
        å holde dem gir stor lønn.

salme 19;8-12

Ingen kommentarer: