tirsdag, november 12, 2013

Dagens gåte...

Vel ... å kalle det dagens gåte er egentlig ikke helt rett. For jeg har gått og undret meg ganske lenge over denne teksten.

Men fra døperen Johannes' dager inntil nu trenger de sig med makt inn i himlenes rike, og de som trenger sig inn, river det til sig. (Matt.11;12)

Hvem er det som trenger seg på, og hvordan kan de rive himmelriket til seg..? Hva er det egentlig Jesus beskriver her? Vet du det..?

Jeg har gått og tenkt på dette helt siden jeg skrev bloggposten "mitt navn skrevet i livets bok" Jeg gledet meg stort over måten Jesus fortalte dette på - som om han virkelig ikke fikk understreket nok hvilken stor glede og begivenhet som akkurat da hendte. Jeg så for meg hvordan det var stormende jubel i himmelen. Noe de lenge hadde ventet på, var i ferd med å skje.

Så min første tanke var egentlig at himmelriket stormet jorden og tok tilbake det som var rettmessig dems. :) Men jeg så ganske fort at det ikke helt kunne tolkes slik... Nå tror jeg helt sikkert at det var et høylytt jubelbrus som også brøt ut på jorda for hyrdenes ører. Men det var ikke dette Jesus beskrev her.

Hva tenker du om teksten?

5 kommentarer:

peregrinus sa...

Kanskje Jesus snakker om seg selv her, eller om sin status som Guds sønn. Jesus er veien, sannheten og livet. Jesus er Guds rike - Jesus er himmelriket ;) Tro på Jesus, det er ikke nødvendig å rive Han til seg. Tro ;)

Se også: Luke 17:21
KJV: From the days of John the Baptist until now, the kingdom of heaven has been subjected to violence, and violent people have been raiding it.

Siw sa...

Det har jeg faktisk ikke tenkt på før... at han kanskje snakket om seg selv? En bra tanke!

Men ferdig med funderingen blir jeg ikke. Tenker også på Matt 13 som kommer med flere utsagn som "himmelriket kan lignes med..."

Spennende tekster syntes jeg.


Ellers er jeg helt enig med deg i at vi ikke trenger å rive til oss Jesus - Paulus beskriver det så fin i Ef.2;8 når han sier at vi er frelst av nåde, det er ikke vårt eget verk, men en Guds gave.

peregrinus sa...

Luke 17:21 Neither shall they say, Lo here! or, lo there! for, behold, the kingdom of God is within you.
Ja, jeg også assosierer frelse med dette ;)

Siw sa...

Nydelig - kjenner jeg blir glad!!

Så var ikke tanken så fjern likevel, når dette vanskelige verset fikk meg til å tenke på at "himmelen stormet jorden" ... og tok tilbake det som var sitt?

Uansett hvordan jeg tenker eller beskriver det, så er det i alle fall en sannhet at Jesus igjen åpnet veien for oss, tilbake til Guds nærhet.
Når vi snakker om å storme... tenk så rart at forhenget i templet revnet fra øverst til nederst? (Matt 27) Skal si det var store ting som hendte "fra Johannes dager til Jesus stod opp igjen!!"

peregrinus sa...

Ja :-) Jeg syns også det er fint det du skriver: ´Uansett hvordan jeg tenker eller beskriver det, så er det i alle fall en sannhet at Jesus igjen åpnet veien for oss, tilbake til Guds nærhet.´ Alt man trenger er tro, og Paulus også er jo sterk her ;)