mandag, desember 09, 2013

Når følelsene kobler ut, må viljen kobles inn

"Smak og kjenn at Herren er god" skriver David i en av sine salmer. Det går så absolutt an å føle Guds nærvær, og det er så godt! Men så kommer dager da jeg ikke "smaker" noe som helst... Heldigvis tror jeg på en Gud som er nær uansett hva jeg føler.

Davids salmer inneholder mye av begge deler. Som i salme 139, der han skriver
 Bakfra og forfra omgir du meg,
 du har lagt din hånd på meg.

Det er for underfullt til å skjønne,
 det er så høyt at jeg ikke kan fatte det.


Videre skriver han at Gud er hos ham, uansett hvor han måtte befinne seg, eller hva han måtte føle.
Likevel skriver han i salme 13 "Hvor lenge Herre? Vil du glemme meg for alltid?"

Klart det er lettest å tilbe Gud, og ære ham når følelsene synger med. Det tror jeg også David opplevde. Men han hadde lært noe mer også. Når følelsene kobler ut, da må viljen kobles inn. I samme ulykkelige salme, der han fortvilet roper på Gud - der avslutter han i ren vilje (tror jeg) og sier høyt det han både har lært og erfart;
Men jeg setter min lit til din trofasthet,
mitt hjerte skal juble over din frelse.
Jeg vil synge for Herren,
for han har gjort vel imot meg.


Jeg har hatt noen tørre dager. Jeg har satt meg ned for å lese, skrive eller be - men det har bare blitt noen få ord. Ja, noen ganger ikke det heller... Tankene har surret rundt med alt mulig annet. I dag kjenner jeg rett og slett lengsel. "Herre, hvor lenge..?" :)
Han er faktisk her - så det handler ikke om hvor lenge Gud vil vente - det handler om hva jeg velger å gjøre. Gud er trofast. Han er nær hele tiden, ikke pga min tro, men pga sitt løfte.

Herre, her er jeg igjen. Takk for din trofasthet. Den er stor, både når jeg føler det - og når jeg ikke føler noe som helst. Den er stor, både når jeg står på for deg, og når jeg sitter i sofaen og ikke gjøre noe som helst ... Herre, takk for din nåde, din hjelp og din trofasthet. Takk for din veiledning og oppmuntring. Takk at når jeg bestemmer meg for å følge deg, da hjelper du meg - både til å ville og å gjøre (filip.2:13) Så det ber jeg om i dag!


 

1 kommentar:

Ingar sa...

Hei Siw! I dag skrev du en oppmuntring rett inn i min dagsform! Tusen takk, og Gud velsigne din dag!