fredag, januar 24, 2014

... be at vara nära

Noe av det jeg syntes er spennende med bibelen, er at gamle ting stadig kan bli nye. Ting jeg har lest mange ganger, kan plutselig vise meg noe nytt. Eller det kan minne meg på noe jeg hadde glemt... Men det beste av alt, er at det gjerne dukker opp i mine tanker når jeg trenger det som mest.

I går opplevde jeg dette i en sang. En sang jeg har hørt mange ganger, og syntes var bra også. Denne gangen var det bare noen få ord av sangen som traff meg, og som fortsatte å synge inni meg lenge etter at sangen var ferdig. Det var sangen "Til vår Gud", en nydelig bønn- og lovsang.

Setningen som jeg stoppet opp ved denne gangen, var "...vill vi be och vara nära" Jeg tenkte på at akkurat det ville være en del av min bønn - en bønn om å huske å gå nære. Om du forstår? Gud er alltid nær meg, men rett som det er, så glemmer jeg selv å nærme meg ham. Jeg er her med alt mitt, og glemmer hans nærvær. Enda jeg trenger det.
For at et forhold skal fungere, så hjelper det jo ikke om bare den ene engasjerer seg. Det må gå begge veier. Ellers blir det rett og slett ... tosomhet. Fra Guds side er det alltid klart. Han står der med sin kjærlighet og omsorg, sin veiledning og trøst. Det er bare for meg å ta imot, bruke tid sammen med en som alltid er der for meg.



Ingen har en sådan makt, ingen kan forstå oss så
vilka prövningar som vi än hamnar i
Om vi jämför med vår Gud, når vår tanke inte långt
Vi förstår en liten del av vad han är

Till vår Gud vill vi ge all lov och ära
Till vår Gud vill vi be och vara nära
Till vår Gud vill vi sjunga jubelsången
TILL VÅR GUD

Det är nogra som har sagt att det inte finns nån Gud
och man har försökt at lägga fram bevis
Men den Gud som vi tror på, Han har visat vem han är
genom alt det som han gjort och som han gör

Låt oss hylla denne Far som så vårdar sina barn
att han sände ende Sonen till vår jord
för at dö här på et kors till befrielse för oss
Ja, han lever och hans löfter tror vi på

Till vår Gud vill vi ge all lov och ära
Till vår Gud vill vi be och vara nära
Till vår Gud vill vi sjunga jubelsången
TILL VÅR GUD

Ingen kommentarer: