onsdag, januar 01, 2014

Når du leter etter ord ...

Jeg vet jeg siterer det ofte, for det gir meg slik trøst å vite "Før jeg har et ord på tungen, vet du det Herre, fullt og helt" - det var kong David som en gang uttrykte dette. Det er ikke alltid så lett å sette ord på ting. Og når jeg ber, er det heller ikke alltid jeg finner ord. Noen ganger kan jeg ha ganske mye å si, andre ganger nesten ingen ting.

Men det gjør faktisk ingenting. For i Guds nærvær er det lov å være stille, og kanskje lytte? Eller bare komme fram for Gud med hele seg, og la det få fortelle sitt.

Jeg syntes Ingemar Johanssons sang "Du er en bønn" er en nydelig beskrivelse på dette.

Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära.
Närvaron finns där.
En kraft som vill bära,
ja, öppna det rum
som står låst djupt inom dig.
Barnet som bor där och stumt skriker:
"Hör mig!"
Du är en bön, Gud är din bön.

Låt oron få sjunka som stenar mot botten.
Hela ditt liv är ett samtal med honom
som bär universum och bor i ditt hjärta.
Han delar ditt liv både glädjen och smärtan.
Du är en bön, Gud är din bön.

Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära.
Närvaron finns där. En kraft som vill bära
ja, våga den tillit som bor djupt inom dig.
Lyssna till rösten som kallar dig:
"Följ mig!"
Du är en bön, Gud är din bön.

1 kommentar:

Ingar sa...

Godt Nyttår!

Et nydelig innlegg og sang om bare å få lov å være nær Gud. Bare gi han hjerte og tanker og vita at han hører....og forstår!