søndag, februar 09, 2014

Sola :)

Vi har hatt et stoort fravær av sol her sørøst. Sola hadde vært borte to-tre uker da jeg plutselig kunne skimte den bak en sky. Selv om jeg ikke kunne se den, så frydet jeg meg. Jeg fortet meg å finne fram kamera og knipset dette bildet...

 
Ikke mye å skryte av kanskje, men etter mange mørke dager var det ren vitamin. Et glimt av noe som kunne ligne sol, og bittelitt blå himmel. Jeg måtte likevel undre over den store gleden over så lite... Av en eller annen grunn, assosierte jeg dette med kvinnen som hadde et stort behov av å røre ved Jesus. Hun trodde at bare det å røre ved en liten del av Jesu kappe var nok. Jeg smilte ved tanken og konkluderte at bare en liten del av sola var nok. I alle fall nok til glede, skape ny optimisme.
 
Det ble bare en liten del også denne dagen, og nye mørke nedbørsdager kom. Og så i går hendte det - den så etterlengtede sola kom med full tyngde. Jeg var så glad at det nesten ikke kan beskrives. Ut og nyte naturen, det var et must! Jeg visste nemlig at det bare ble denne ene dagen, for værmeldingene lovet nok en uke med nedbør og fravær av sol.
 
Jeg tenkte igjen på kvinnen som tenkte "om jeg bare får røre ved det ytterste av hans klær..." Hun ble frisk på det! Så mens jeg gikk der og nøt sola, tenkte jeg "Åh, så deilig dette er! Jeg lader opp og er klar for nytt gråvær! Denne dagen er nok - til uka kan jeg lyse selv (leeer)
 
Men så kom dagen derpå, og regnet sildret og mørket hang tungt... Hva var det jeg tenkte på?! At en liten del er nok? NOK?! Nopp, jeg måtte innrømme at jeg hadde tatt feil. Å si at en liten del er nok, er det samme som å si at "dersom jeg bare drikker mye vann til uka, så klarer jeg meg uten mat" Sant nok, jeg ville jo ikke dø av det, men det betyr ikke at det er nok!! Nei, jeg trenger faktisk "fem om dagen" Jeg trenger næringsrik mat hver dag.
 
I og med at sola gir slik glede og energi og nytt mot, så elsker jeg dette bildet på Gud. I salme 18 leser vi bl.a. "Min Gud lyser opp i mitt mørke" I salme 139 hører vi at mørke ikke er mørkt for Gud, nei mørket er som lyset. I åpenbaringen 21 leser vi "Og byen trenger ikke lys fra sol eller måne, for Guds herlighet lyser over den, og Lammet er dens lys." Jesus sier også om seg selv at han er verdens lys :) Dette var også i tankene mine da jeg nøt sola og kjente hvilken god virkning den hadde på meg.
 
Men som sagt, gråversdagen kom og fikk meg på litt andre tanker. Gud er mitt lys, men mer enn en liten del. Det er jo ikke meningen at Gud skal lyse for meg den ene dagen, og resten av uka må jeg famle i blinde!
 
Mitt poeng er rett og slett at Gud vil MER enn en liten del. Kong David hadde forstått det. I salme 23 sier han "Du salver mitt hode med olje, mitt beger flyter over" DET tror jeg er Guds ønske og hensikt. Ikke bare en liten del, ikke bare akkurat så det holder - men liv i overflod. Og hvordan får vi det? Først og fremst ved å gå til kilden selv; JESUS 
 
Fem om dagen sier de - nå handler det om frukt og grønnsaker. Vi snakker jo også om åndelig føde, og vi trenger det daglig. Glem dårlig samvittighet, det handler ikke om hva du MÅ, men hva som er sunt for deg. Du sulter ikke i hjel ved å slurve med kosten, men du har så absolutt igjen for å spise sunt og godt! For ånd, kropp og sjel. Så nyt det. Gled deg over det. Ta for deg av margfulle retter :-D Gud velsigner deg.
 
 
 

Ingen kommentarer: