lørdag, mai 24, 2014

Johannesevangeliet

I går så jeg en litt annerledes film, og den gledet meg stort. Johannesevangeliet er en film som ikke bare er basert på dette evangeliet, nei evangeliet er selve manuset. Kan anbefales :)

Så rart å høre de kjente ordene, og se det visuelt samtidig. Blir konkret da.

Det er mye man kunne trekke fram, når et helt evangelie blir presentert, men jeg har lyst til å ta fram noe som styrket en annen tanke jeg delte for litt siden. Nemlig at "oljen på lampene" var Ordet.

Jesus sier i Joh.15 Dere er alt rene på grunn av det ord jeg har talt til dere.  Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg. Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg og jeg i ham, han bærer mye frukt, men uten meg kan dere intet gjøre.

Det er så underlig hvordan ting forandrer seg når man plutselig oppdager noe. Som om dette ordet gir nytt lys til andre kjente ord.

bread-72103_640Bare tenk på det når Jesus sa at vi skulle spise hans legeme og drikke hans blod – ORDET
Først må jeg innrømme at jeg trodde Jesus mente nattverden – og det gjorde han sikkert også. Men jeg tror nå at det handlet om å virkelig SPISE av ORDET. Livets brød!

Jesus svarte: «Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre, og den som tror på meg, skal aldri tørste (fra Joh.6)

I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.  Han var i begynnelsen hos Gud.  Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til av alt som er til.   (Joh.1;1-3)

Man kan jo spinne videre på hva å "drikke hans blod" er. Jesus brukte mange bilder. Veldig mange. Litt spennende også, å måtte tenke og undre litt. Selv tror jeg at vi kan drikke av en veldig viktig kilde, nemlig Den Hellige Ånd. Joh.7 forteller; "På den siste dag i høytiden, den store festdagen, stod Jesus fram og ropte: «Den som tørster, la ham komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften har sagt, renne strømmer av levende vann.» Dette sa han om den Ånd de som trodde på ham, skulle få. For Ånden var ennå ikke kommet, fordi Jesus ennå ikke hadde fått del i herligheten"

Jeg er så glad og takknemlig for at jeg får tro på dette, og leve i det :) Det er en gave - av nåde :)

1 kommentar:

hjemveien sa...

Takk SIW!
Du skriver mye fint:-)

Du lever i det du skriver om:)
"Og det renner strømmer av levende vann,
som Herren gir deg".

Takk for gode ord i bloggen min, -
spes. om engelen,
som jeg tenkte å vise til
når jeg skal skrive mer.

Hilsen
MinsteBror