torsdag, mai 08, 2014

Oljen på lampen

Har du hørt lignelsen om de 10 brudepikene? Eller jomfruer som det het i den gamle oversettelsen? Jeg har aldri forstått den. Det er flere som har prøvd å forklare den for meg, men ingen har lykkes i å si noe som ga den særlig mening. Helt til min kjære mor plutselig kom på noe som fikk lyset til å gå opp for meg.

Her er lignelsen først. Du finner den bl.a. i Matt.25

Da kan himmelriket sammenlignes med ti brudepiker som tok oljelampene sine og gikk ut for å møte brudgommen. Fem av dem var uforstandige, og fem var kloke. De uforstandige tok med seg lampene sine, men ikke olje. Men de kloke tok med seg kanner med olje sammen med lampene. Da det trakk ut før brudgommen kom, ble de alle trette og sovnet.
   
  Men ved midnatt lød et rop: ‘Brudgommen kommer! Gå og møt ham!’  Da våknet alle brudepikene og gjorde lampene i stand. Men de uforstandige sa til de kloke: ‘Gi oss litt av oljen deres, for lampene våre slukner.’  
‘Nei’, svarte de kloke, ‘det blir ikke nok til både oss og dere, gå heller til kjøpmannen og kjøp selv!’
   
  Mens de var borte for å kjøpe, kom brudgommen, og de som var forberedt, gikk sammen med ham inn til bryllupet, og døren ble stengt.  Senere kom også de andre brudepikene og sa: ‘Herre, herre, lukk opp for oss!’  
Men han svarte: ‘Sannelig, jeg sier dere: Jeg kjenner dere ikke.’
   
  Så våk da, for dere kjenner ikke dagen eller timen.



Kjenner du den? Har du hatt noen tanker om den?
Jeg fortalte at jeg ikke hadde forstått den. Sannheten er faktisk at den skremte vettet av meg som tenåring. For den ble forkynt med fullt alvor om hvor viktig det var å være rede. Men ingen fortalte meg hva "oljen på lampen" kunne være for noe. Så tenk om jeg ikke var rede?

Husker også at noen påpekte at de ALLE sovnet (altså kunne alle gjøre feil liksom) men bare fem av dem hadde olje (fortsatt uten forklaring på hva olje var. Tenk om jeg manglet det?!)

Heldigvis fant jeg etter hvert tryggheten i både nåden og i at Gud var min omsorgsfulle FAR. Så jeg la lignelsen til side under kategorien "historie"...
Helt til min mor for noen dager siden spør "Hva om oljen på lampen rett og slett er Guds Ord?"

Jeg vet - bare en personlig tolkning - men for meg var det som om lignelsen fikk nytt liv! Det sa bare AMEN inni meg. Ikke minst pga min egen opplevelse av hva ORDET er for meg; LIV og inspirasjon. Næring for det åndelige livet, så absolutt!

En annen ting som støttet tanken, var at Jesus sa; "Mange skal si til meg på den dagen: ‘Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?’ Da skal jeg si dem rett ut: ‘Jeg har aldri kjent dere" (Matt.7;21-22)

Det er ikke alt vi gjør i kristen regi eller lignende som teller mest. Det er om vi kjenner JESUS. Og hvordan blir vi kjent med ham? Gjennom Ord og bønn.

---------------

Vi er frelst av NÅDE, det må du aldri glemme. Dette handler ikke om hva du må, burde eller skulle. Det er LIV i ORDET, noe du kan få. En gave også av nåde. "Be og du skal få" er ett av løftene til Jesus. Så om du syntes det er vanskelig, dette med Ord og bønn - be om hjelp og inspirasjon. Gud møter den som søker ham.

Jeg har en blogg til.... som jeg frimodig åpner opp igjen. En bibelleseplan. Jeg valgte å stenge den fordi jeg ikke er noen teolog. Kommentarene til tekstene er mine egne opplevelser - og jeg er så fullstendig klar over at jeg ikke alltid forstår eller har den hele og fulle oversikten. Jeg ser ikke alltid HELE bildet.
Men jeg leser likevel hele bibelen. Også tror jeg at DHÅ gir meg det jeg trenger når jeg trenger det.

Det samme tror jeg han vil gjøre for deg. Og om du skulle være en teolog som ser hele bildet - kom mer enn gjerne med innspill!!

Kanskje du allerede har en bibelleseplan? FLOTT! Vær velsignet gjennom den!
Men om du ikke har, så kan du jo teste min? Og gjøre den sammen med meg?


Jeg fant Dine Ord og åt dem, de var til glede for meg, og det var en fryd for mitt hjerte at Ditt navn er nevnt over meg, Herre, Allhærs Gud. (Jer.15;16) Lytt til det jeg sier, min datter, vend øret til og hør mine ord! Slipp dem aldri ut av syne, bevar dem dypt i ditt hjerte! For de gir liv til den som finner dem, og helsebot for hele kroppen. Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det (Ord.4;20-23)

http://minbibel.blogspot.no/

1 kommentar:

Ingar sa...

Ja, dette er en lignelse det har fulgt mye svovel og pekefinger med! :-(

Jeg har tenkt at oljen på lampen er kilden som gir ilden næring. Hvis ilden her er "lyset som skinner i verden" må oljen være Guds ord som har blitt tatt i mot i tro og forankret seg i hjertet. Det blir som det levende vannet en kilde til evig liv og som ikke kan erstattes med noe denne verden kan tilby! Jeg tror moren din hadde helt rett, Siw!

Ha en fortsatt velsignet god kveld!