onsdag, juni 18, 2014

Han leder meg på de rette stier

Skogen er for meg et fantastisk fristed. Et sted for avkobling. Ja, jeg kan til og med oppleve ren lykke, selv mutters alene. Kan ikke helt forklare hvorfor.

Da jeg kom inn på en vakker sti i går, og så hvordan sola lyste ned på den gjennom trærne, begynte jeg å mimre på salme 23 "Han leder meg på de rette stier, for sitt navn skyld" - tenk på det! Ikke bare for min skyld, men også for sin egen. Han virkelig ønsker oss, vet du det?

Men, helt ærlig, så var det ikke dette jeg tenkte mest på der jeg gikk. Jeg kom plutselig på hvordan jeg for noen år siden bare var i stand til å lese deler av denne salmen. Jeg syntes den var sååå bra - helt til jeg kom til siste delen av salmen "Bare godhet og miskunn skal følge meg alle mine dager"...

Husker jeg sa rett ut til Gud at det der stemte bare ikke. For dette var ikke min opplevelse.
Og om du har levd noen år som jeg, så antar jeg at du også har opplevd litt mer enn "bare godhet og miskunn"?

Men vet du? Av og til må vi bare innse at vi ikke ser hele bildet. Kanskje vi ikke klarer det heller? Men Gud ser det HELE, ikke bare fra mitt ståsted, men også fra sitt.

Plutselig oppdaget jeg versene som kom før dette vanskelige verset "Du dekke bord for meg like for mine fienders øyne" - så visste Han altså at livet var mer enn bare godhet og miskunn. Og ikke stod det at livet skulle være bare godhet og miskunn heller - det stod at det skulle følge meg!

Og gjett om det har gjort det! Gjennom alt har Han vært trofast, og virkelig hjulpet meg gjennom. Hvorfor? Fordi han elsker meg, og "følger meg med godhet og miskunn alle mine dager"

I min bibelleseplan i dag, var det Jes 43 som stod for tur. Og dette kapitlet bekrefter litt av disse tankene.

Og nå, så sier Herren,
        han som skapte deg, Jakob
(her kan du gjerne sette inn ditt eget navn!)
        og formet deg, Israel:
        Frykt ikke, jeg har løst deg ut;
        jeg har kalt deg ved navn, du er min.
   
 2 Går du gjennom vann, er jeg med deg,
        gjennom elver, skal de ikke rive deg bort.
        Går du gjennom ild, skal den ikke svi deg,
        og flammen skal ikke brenne deg.
   
 
3 For jeg er Herren din Gud,
        Israels Hellige, din frelser.


Tenk ikke på det som hendte før,
        akt ikke på det som en gang var!
   
19 Nå skaper jeg noe nytt.
        Det spirer allerede fram.
        Merker dere det ikke?
        Ja, jeg legger vei i ødemarken
        og stier i ørkenen.


25 Jeg, ja jeg, er den som utsletter
        dine misgjerninger for min skyld;
        dine synder kommer jeg ikke mer i hu.


Der var det igjen - for SIN skyld, ikke bare min. Gud er god!

Ingen kommentarer: