fredag, juli 04, 2014

Forventninger

Ja, det er nok noe vi alle kjenner til. Kanskje vi til og med bærer det hele tiden? I dag forventer jeg at arbeidsdagen blir god. Vi skal på tur til en gård, og kose oss med boller, og sola skinner. Det bare må blir bra ;)

Forventninger er noe vi har i mange sammenhenger. Av og til har vi også ganske bestemte meninger om hvordan ting skal foregå, eller hva som burde hende, eller hvordan ting skal gjøres osv. Og det blir ikke alltid som vi forventet...

Jeg har også mine bestemte forventninger. Ikke minst i forhold til Gud. Jeg innrømmer at jeg reagerer når ting virker annerledes eller fremmed. Og det til tross for at jeg stadig snakker om at Gud behandler oss individuelt :-) og at vi er forskjellige. Hm...

Lurer på hvor mange ganger jeg har gått glipp av Guds berøring, rett og slett fordi jeg tolket feil eller hadde litt for bestemte meninger? Heldigvis har vi en god Gud, en som ikke kommer bare en gang, men som er der hele tiden. "Herre jeg ber, åpne mitt hjertes øye så jeg virkelig ser det du gjør rundt meg og i meg"

Det var en mann som hadde vært syk i mange år (Joh.5;1-14) og som satt forventningsfull ved Betesdadammen. Skjønt, forventningene hadde nok minsket i løpet av årene han satt her. Likevel hadde han håp. Hvorfor skulle han ellers sitte akkurat her?

En dag møtte denne mannen en fremmed som spør "Vil du bli frisk?" og mannen svarte med sine forventninger; at han måtte ned til vannet som førstemann, men at han aldri klarte dette uten hjelp...

Mannen er heldig :-D Enda han ikke svarte JA på spørsmålet, får han oppleve miraklet. Og det uten å ha vært i vannet i det hele tatt. Han fikk sitt mirakel når han minst ante det, og på en helt annen måte enn han hadde forventet. Han visste jo ikke at han hadde møtt det levende vannet :-D

Teksten gir flere god aha-opplevelser, men den skaper også en del spørsmål. Hvorfor møtte Jesus akkurat denne mannen? Hva med alle de andre syke? Lurer på om de så eller forstod hva som hendte med denne lamme mannen? Vi får høre om fariseernes reaksjon, men ikke noe om hvordan resten av gjengen rundt dammen reagerte. Kanskje de var så vant til at det bare var "førstemann i vannet" som fikk sitt mirakel, at de trodde han hadde vært i vannet...? Kanskje også de gikk glipp av et mirakel pga fastkjørte forventninger..? Kanskje de så Guds under uten å forstå at det var akkurat DET det var, et Guds under.

Hvilke forventninger har du i dag? Kanskje du blir overrasket? Kanskje du vil se og oppdage noe nytt? Gud velsigner dagen din :-D

2 kommentarer:

hjemveien sa...

Takk Siw for påminnelse, -
om Guds godhet.


Forventninger:
For meg er det et vanskelig ord.
Og det vekker vonde tanker og følelser.
Det handler om følelsen av noe som forventes av meg, -
og følelsen av at andre tror at jeg forventer "det og det".
Ofte handler det om forventninger som ikke finnes,
- Som "ugress" som "ødeleggeren" sår inn i oss.

Gode forventninger:
Er når jeg forventer at Herren gir meg en godhet eller "berøring",
som viser at Han ER TIL og "virker".
Da pleier HAN å svarer, så jeg MERKER DET:-)

Og jeg erfarer og sier:
Takk Herre, -
Du gir meg mye mer enn jeg kan forvente:-)
Jeg vil holde meg nær til DEG!
(Jak.4.8)

MinsteBror
:-)

Siw sa...

Det der kjente jeg igjen... og det fikk meg til å tenke på en bloggpost jeg skrev for lenge siden - i 2008 faktisk :) Fikk lyst til å dele den med deg. Ønsker deg en nydelig sommerdag :-D

http://livetiordet.blogspot.no/2008/02/hvem-sier-du-at-jeg-er.html