torsdag, oktober 16, 2014

Det jeg kan gjøre :)

I dag hadde jeg kommet til Jes.50 i min bibelleseplan, og der dukket det opp igjen - et bibelvers jeg har tenkt på av og til, men ikke helt husket hvor det stod. Et vers som en gang var en viktig bønn for meg. Jeg hadde til og med skrevet den med ganske store bokstaver og hengt den over senga mi. Min morgenbønn

     Herren min Gud har gitt meg
        en disippels tunge,
        så jeg med mitt ord kan styrke den trette.
        Hver morgen vekker han mitt øre,
        så jeg kan høre på disiplers vis.
   
  
Herren min Gud har åpnet mitt øre.
        Jeg satte meg ikke imot
        og trakk meg ikke tilbake.

      (Jes.50;4-5)

På en måte gjorde det både godt og vondt å lese verset i dag. Godt fordi det fortsatt er mitt ønske, min bønn. En bønn om å få være en trøst, en styrke for andre. Vondt fordi jeg har utrettet så alt, alt, alt for lite! Når jeg startet denne posten, skrev jeg først inn overskriften "Det du gjorde.." og jeg tenkte på det Jesus fortalte om dommens dag "Det du gjorde mot en av mine minste..."
Tror ikke jeg trenger å fortelle hva jeg følte da? Men vet du hva som hendte? Det var som om Den Hellige Ånd visket meg i øret "Nei, ikke se bakover - se framover. Det du kan gjøre!" Og det er sant! Gårsdagen er forbi, jeg kan intet gjøre med det. Så be Siw - be igjen!

Ordene i Jes.50;4-5 lyder i meg igjen. Jeg må igjen innrømme at de to siste setningene ikke er en beskrivelse av hvem jeg ER, men det er en bønn om å få lov til å VÆRE det.

Tenk hvor stort det er at Gud allerede ER den som styrker med sitt ord, styrker den trette. Han ER allerede der hver morgen med et lyttende øre, Han ER allerede en som ikke trekker seg tilbake. Å min Gud jeg takker deg. Veiled meg - måtte jeg være mottagelig for det.

3 kommentarer:

Cecilie sa...

Gjorde godt å lese i dag!
Viktigere enn hva vi har gjort eller skulle gjort er hva vi velger å gjøre.
Velsigna god helg skjønningen. DU er dyrebar!

Anonym sa...

Takk Siw!!!
Du formidler noe fra Gud, fordi du lar Han være med deg.
Alf Prøysen sier: "Du skal få ein dag i mårå,
med blank ark"
Hver ny dag, - med nye muligheter, -
sammen med Herren.
Gud velsigne din blogg,
og de andre bloggene som ønsker å formidle
tanker fra Herren.

Hilsen MinsteBror.
Takk for kommentaren hos meg i www.hjemveien.blogspot.no

Ingar sa...

Du minner oss om hvor godt det er å kunne VÆRE sammen med Han som sier han ER!
Det korte bibelsitatet fra Jes. 50 inneholder så mye om grunnlaget og vandringen her nede.
Ønsker deg en fortsatt velsignet god helg!