onsdag, februar 04, 2015

Det er ikke for sent!

Jeg fikk lyst til å ta fram en bloggpost jeg skrev for et par år siden; "Ledet av Gud" Jeg har tenkt på den i det siste, og det er en ting som gleder meg stort ved denne posten - det er alle kommentarene som fikk fram dette viktige; det er ikke for sent! Guds plan blir gjennomført uansett.

Det er faktisk lett å glemme at det er GUD som gjennomfører, selv om det er oss mennesker han bruker og er avhengig av. Når jeg feiler eller trekker meg tilbake .... tenk, vår Gud så full av nåde, han finner nye veier, nye måter til å gjennomføre sin plan på. Er det ikke fantastisk?

Det blir ikke alltid som vi har tenkt. Og jeg tror flere kanskje vil protestere når jeg sier at det ikke alltid blir slik Gud hadde tenkt heller.... Forskjellen på Gud og oss er at han ALDRI gir opp.

Jeg finner stor trøst i dette - for livet mitt ble ikke helt som planlagt... og jeg har også opplevd stor fortvilelse over at det som jeg trodde var Guds plan og vilje, faktisk gikk i stykker. Og det var ikke bare "alle andre" sin skyld heller. Jeg vet - og Gud vet.

Jeg smiler nå, når jeg tenker på mine tanker den gang alt gikk i stykker - igjen... Nå er det over. Når jeg går videre nå, blir det uten Gud. Jeg trodde jeg måtte det - at det var konsekvensen av mine valg. Men så opplevde jeg det utrolig store, at når jeg i sorg slapp taket - så holdt han meg like trofast. Det overrasket meg faktisk.

Hvordan skal jeg forklare det på en forståelig måte? Jeg vet ikke om jeg klarer - men det var i alle fall slik at det ene etter det andre la seg til rette på en slik måte at jeg bare forstod at Gud stod bak det. Det åpnet seg ikke hvilke som helst veier heller. Det åpnet seg via kirken - av alle steder?! Som om Gud sa "SE - jeg er fortsatt her!"

Er det ikke rart at når vi trenger Guds nåde som mest, da tror vi at vi er lengst unna? Paulus har rett - er synden stor, så er nåden enda større. Ikke som en oppmuntring til å synde - men som en stor oppmuntring til å aldri gi opp Guds vei. Gud er god!!

   Men én ting legger jeg meg på sinne,
        derfor har jeg håp:
   
Herrens miskunn er ikke forbi,
        hans barmhjertighet tar ikke slutt.
   
Den er ny hver morgen,
        stor er din trofasthet.
   
Jeg sier: Herren er min lodd,
        derfor står mitt håp til ham.
   
Herren er god mot dem
        som venter på ham og søker ham.
   
Det er godt å være stille
        og vente på hjelp fra Herren.

(Klag.3;21-26)


Det er ikke bare i vår historie at vi opplever at Gud fortsetter sitt verk på tross av våre feil. Bibelen forteller om mange slike opplevelser. Som om Gud alltid har en ny plan når den første går feil... sett med menneskelige øyne. Nå tror jeg at Gud har EN plan - men planene for å gjennomføre denne er mange.

Feila du der du er? Er det ingen vei tilbake? Fortvil ikke - Gud har en ny plan for deg. Eller d.v.s. det er en ny plan for deg - men den er den samme for Gud. HANS plan er frelse for menneskene. Og han har bruk for oss alle - med våre feil og mangler. Åååååå jeg kjenner stor glede ved tanker på at det aldri er for sent. Så lenge det er liv, er det håp :-D

Gud velsigne deg der du er! Hans nåde er nok for deg!

1 kommentar:

Ingar sa...

Nei, det er aldri for sent. Takk for en herlig påminnelse! Gud detaljstyrer oss ikke, derfor trår vi også ofte feil. Men jeg tror han ser alle detaljer og ønsker å bære oss videre der vi har kjørt oss fast. Må vi alltid søke Han når ting har gått galt, og aldri tro at Han vil forkaste oss fordi vi har handlet feil.

Gud velsigne deg og det du deler og gir på denne bloggen!