torsdag, februar 05, 2015

Når det er mørkt...

Jeg ble rørt av dagens kapittel i Jobs bok.

Å, om jeg hadde det som før,
        den gang Gud vernet om meg,
   
 
da hans lampe lyste over mitt hode,
        og jeg gikk gjennom mørket i hans lys,

Ja slik åpner kapitlet, og siden forteller Job om livet han hadde. En fantastisk mann med et rikt liv. Jeg kan virkelig forstå at Jobs tanker og følelser ble som dette verset beskriver. Det ble så mørkt for ham at han ikke lenger kunne se at Gud faktisk stod der fremdeles med sin beskyttelse og omsorg over ham. Så mørkt kan det bli, at man ikke lenger er i stand til å se...

Ordene til Tomas i Joh.20;29 får plutselig en ny betydning for meg.
Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser og likevel tror.»

Heldigvis lot ikke Gud Job bli værende i mørket. Han viste ham hvem Han var og fortsatt er.

  Herre, min Gud lyser opp i mitt mørke.
(Salme 18;29)
så er ikke mørket mørkt for deg,
        og natten er lys som dagen,
        ja, mørket er som lyset.

(Salme 139;12)








Ingen kommentarer: