torsdag, november 05, 2015

"Herre, lær meg å be

Jeg har skrevet litt om dette tema i blant. Da har jeg gjerne snakket om hvor forskjellig bønner kan være, eller hvor forskjellige måter det finnes å be på. For vi mennesker er jo ikke like.

Jeg har nevnt bønner uten ord, bønner med ferdige ord, bønner med fremmede ord... og bønner med frie ord. Ja - også at selve livet er en bønn i seg selv.

Jeg husker også den lengselen jeg kjente da jeg oppdaget at disiplene ba "Herre, lær oss å be" etter at de hadde hørt Jesus be. Måten Jesus ba på, skapte en lengsel i dem etter selv å be. Åh - skulle gjerne hørt Jesus be!
Nå har vi Fader vår da - en bønn Jesus lærte oss som svar på disiplenes ønske. Og glad er vi for den!

For noen dager siden ble jeg oppmerksom på en film som er ganske ny. Det er ikke sikkert den kommer til Norge... men den er i alle fall på noens ønskeliste :-D Jeg har ikke sett filmen selv, men det lille jeg så skapte en ny lengsel i meg. Ja, også noen refleksjoner og spørsmål.

Filmen heter "War room" og i denne videosnutten får vi se noen klipp og møte de menneskene som står bak filmen.


Min spontane tanke da jeg så den, var "Guri, jeg er sikkert ganske ufarlig i den åndelige verden..." der jeg sender opp en liten bønn i ny og ne.... Jeg kjente at jeg ønsket mer av dette bønnelivet som vises her. Nød for andre, og målbevisst i bønnelivet. Be slik at det blir bevegelse i den åndelige verden.

Jeg snakker absolutt ikke om "burde, skulle, måtte" - nei, jeg snakker om "lengter, ønsker og vil mer enn gjerne" Så disiplenes bønn har igjen dukket opp i hjertet mitt "Herre, lær meg å be"

Tenker også på det som Paulus skrev til Timoteus i 2.Tim.1:6 "Tenn på ny den nådegaven som er i deg" - vi har det i oss. Gud har lagt det der, og det kan både tennes opp og øves opp tror jeg. Nå vet jeg ikke om bønn kan kalles en nådegave... men jeg syntes det er det :)

Bønn er en dialog med Gud - men også samfunn med Ham. Og det beste av alt er at når vi selv sitter fast og ikke finner ord, så gir han oss ord. Ja, han ber også selv sammen med oss.

Rom 8;26-27
På samme måte kommer også Ånden oss til hjelp i vår svakhet. For vi vet ikke hva vi skal be for å be rett. Men Ånden selv går i forbønn for oss med sukk som ikke kan uttrykkes i ord. Og Gud som gransker hjertene, vet hva Ånden vil; for det Ånden ber om for de hellige, er etter Guds vilje.

Ef 1;17-19
Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. Måtte Han gi deres hjertes øye lys, så dere forstår hvilket håp Han har kalt dere til, hvor rik og herlig arven er for de hellige og hvor veldig Hans kraft er for oss som tror.

Ef 3;12
I Ham har vi frimodighet, og i troen på Ham kan vi komme fram for Gud med tillit.

 Jeg glemmer ikke din oppriktige tro. Denne tro bodde i din mormor Lois, og i din mor Eunike, og jeg er viss på at den også bor i deg.
   
  Derfor vil jeg minne deg om dette: Tenn på ny den nådegave fra Gud som er i deg, den du har mottatt ved min håndspåleggelse!  For Gud gav oss ikke en ånd som gjør motløs, men en Ånd som gir kraft, kjærlighet og sindighet.  (2.Tim.1;5-7)


2 kommentarer:

hjemveien sa...

Takk for god og viktige ord!

Du innspirerte til å finne ordene der Jesus lærte disiplene å be, og jeg kom først til Luk.11,13 - Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da Far i himmelen gi Den hellige ånd til dem som ber ham!»

Og jeg tenker:
DHÅ har minnet Siw om å skrive dette,
akkurat nå.
Og jeg tror at DHÅ minnet meg om å lese her i dag, for å minne meg om dette.

Kjære Jesus: Fyll oss med Din Hellige Ånd,
Slik at det "utenkelige" skjer, og vi følger din klokke Gud, -
og får den inspirasjonen vi trenger, - når vi trenger det, -
Slik at du Herre bruker oss for å gi andre det de trenger,
akkurat når DEN ene trenger det.

Takk Jesus, - du gir Den Hellige Ånd til den som ber om den.

Ha en god helg!

"MinsteBRORklem"

Siw sa...

Jaa - denne kommentaren gjorde meg så glad! Istemmer gjerne med deg på den bønnen der :-)