søndag, januar 17, 2016

Min bibel leseplan

Jeg har nevnt den her før... men siden jeg har gjort litt endringer i måten jeg presenterer den på, velger jeg å komme med et lite innspill til.

Jeg tror på det å lese Guds Ord som en del av "kostholdet" Ordet er like viktig for det åndelige livet, som maten er for kroppen, og fellesskapet for sjelen ;)

Det finnes jo så mange ulike planer, og måter å studere på. Kanskje du allerede har en som fungerer bra? Flott! Og kan du dele den med andre, er det også bra!


Planen jeg selv har, fant jeg for mange år siden gjennom en bok jeg tror het "I Guds nærhet" Han nevnte fem steder i bibelen han startet på en gang. Høres kanskje rart ut? Men jeg opplevde det som en stor fordel. Rett og slett fordi det ble variert lesning, og som regel noe å hente i hver runde.

Å starte med første Mosebok for så å pløye igjennom hele bibelen, det kan være tungt!! I alle fall i store deler av gamle testamentet. Da var det godt å variere med både Davids salmer og ord fra Paulus.


Første runde gjorde jeg uten å notere. Nå har jeg altså valgt å notere noen tanker underveis. Noen ganger få, andre ganger litt flere. Og forhåpentligvis blir det noen nye tanker på nye runder :) og enda bedre; kanskje noen nye tanker fra andre :-D


Det som er annerledes denne gangen, er at bloggpostene kommer som her; den siste posten står øverst. Det er bare å gå inn på http://minbibel.blogspot.no/ og du kan se når og hva jeg har skrevet (Før var det nesten umulig å se hvor jeg hadde skrevet og om jeg hadde skrevet nylig....) Jeg håper at dette gjør den enklere å bruke.
Beskrivelsen for hvordan planen fungerer finner du i en link på høyre side i denne bloggen, med overskriften "SLIK  FUNGERER  PLANEN"


Dette er først og fremst en oppmuntring til å ha en plan! Ikke gi deg før du har funnet en som fungerer for deg - for det gir virkelig mye tilbake! Gud velsigner deg :)

Velger å avslutte med ordene som preger toppen på denne bloggen;

Jeg fant Dine Ord og åt dem, de var til glede for meg, og det var en fryd for mitt hjerte at Ditt navn er nevnt over meg, Herre, Allhærs Gud. (Jer.15;16) Lytt til det jeg sier, min datter, vend øret til og hør mine ord! Slipp dem aldri ut av syne, bevar dem dypt i ditt hjerte! For de gir liv til den som finner dem, og helsebot for hele kroppen. Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det (Ord.4;20-23)

Ingen kommentarer: