mandag, februar 01, 2016

Hva skal jeg se etter i dag tro?

Jeg leste en veldig kjent historie på morgenen i dag - Jesus metter 5000. Joda, den historien kjenner mange av oss :-D Selv kjenner jeg den så godt at jeg skulle til å skumme fort igjennom den. Men jammen oppdaget jeg noe nytt i dag også.

Disiplene kom til Jesus med et problem. Det jeg husket, var at Jesus løste det ved et mirakel. Men det var noe viktig jeg hadde gått glipp av; Jesus ba dem gå og se etter hvor mye mat de faktisk hadde (v.38) Det viste seg å være svært lite, men det var i det minste mer enn det først trodde. Og av dette lille gjorde Jesus et stort mirakel. Men også i dette fikk disiplene sine oppgaver.


Min spontane tanke da jeg leste dette, var at når jeg har et problem er det fort gjort å bare se problemet. Jeg kan gå til Jesus med problemet og håpe på at han vil løse det. Og det tror jeg at han vil, men jeg ser også at Ordet ofte oppmuntrer til å løfte blikket å se mer enn problemet. Som om Jesus sier til meg i dag; "Gå å se etter hva du har"

Profeten Elisa kom også til en fattig kvinne som virkelig var i nød, og profeten spør "Hva har du i huset?" Og ut i fra det lille hun hadde kunne profeten hjelpe henne og velsigne henne stort. (2.Kong.4)

En annen fantastisk historie fra samme kongebok - den må jeg nesten gjengi som den står;

    15 Tidlig neste morgen, da gudsmannens tjener stod opp og gikk ut, fikk han øye på en hær med hester og vogner som omringet byen. «Å, min herre, hva skal vi gjøre nå?» sa gutten til Elisja. 16 Han svarte: «Vær ikke redd! Det er flere som er med oss enn med dem.» 17 Så bad Elisja til Herren og sa: «Lukk opp guttens øyne, så han ser.» Herren åpnet hans øyne, og da fikk han se at fjellet var fullt av ildhester og ildvogner rundt omkring Elisja.

Jeg kan gjøre som disiplene, gå rett til Jesus med det som er vanskelig. Det er tross alt første, viktige steg! Men jeg vil også ta utfordringen Jesus ga, og se etter hva jeg har. Hva skal jeg se etter i dag tro?


Takk at du Jesus, også hjelper meg til dette. Du kan gi mitt hjertes øye lys så jeg ser... (Ef.1:18)


Ingen kommentarer: