onsdag, februar 03, 2016

Kraften av din oppstandelse!

På bønnemøtet i kveld ble det åpnet med en liten, men sterk lovsang; "Jeg vil lære å kjenne deg, og kraften av din oppstandelse" - det ble min bønn gjennom hele bønnemøtet i kveld. Ja, ikke bare en bønn, men faktisk et svar også. Svar på en fortvilet tanke...

Jeg kjenner Jesus - føler virkelig at jeg gjør det, etter å ha levd med denne troen hele livet, og gjennom alle Ord jeg har lest. Men da denne sangen tonet i kveld, tenkte jeg at det er dette jeg trenger; å kjenne KRAFTEN av hans oppstandelse. Ikke bare det at jeg er frelst og bevart (selv om det er STORT for meg!) men jeg trenger lære å kjenne denne kraften.

Ikke minst når jeg på en eller annen måte ønsker å formidle Jesus til andre. Paulus sier i 1.Kor.2;4-5
  4 Jeg la ikke fram mitt ord og mitt budskap med overtalende argumenter og visdomslære, men med Ånd og kraft som bevis.  5 For jeg ville ikke at deres tro skulle bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft.

Jeg tror det er lett å falle i den grøfta at overtalende argumenter blir det viktige. Men sant og si, er det lite vi kan vinne på det i denne sammenheng. Kanskje er det ikke en gang ord som er det viktigste, men handling. Hvem jeg er og hvordan jeg møter andre. Hva jeg velger å gi, eller være. Jeg vet ikke.... men jeg vet at jeg lengter etter å lære!

Paulus sier også i sin bønn for Efeserne 1;
 17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. 18 Måtte han gi deres hjertes øye lys, så dere forstår hvilket håp han har kalt dere til, hvor rik og herlig arven er for de hellige, 19 og hvor veldig hans kraft er hos oss som tror. 

Jeg ber for tiden som ligger foran, Herre. Jeg ber om å lære deg mer å kjenne, ikke minst kraften av din oppstandelse. Slik at det jeg måtte komme med eller dele blir mer enn fislete ord om noe rart jeg tror på liksom. Nei, det jeg tror på er mer enn det. Men hvordan viser jeg det? Hvordan kan jeg formidle det? Først og fremst ved å virkelig kjenne og forstå det - at det blir mer enn ord for meg selv.

Store ord kanskje? Det handler jo ikke om hvem jeg er eller hva jeg får til. Det handler om den kraft HAN gir, gjennom Den Hellige Ånd.

  7 Men vi har denne skatten i leirkar, for at det skal bli klart at den veldige kraft er fra Gud og ikke fra oss selv. (2..Kor.4;7)


Ingen kommentarer: