tirsdag, mars 22, 2016

En stille dag






















Det var godt å gå alene i dag, nyte stillheten og la tankene hvile. Det har ikke vært så lett den siste uka. Og i går endte den i sorg. Størst sorg for kvinnen jeg fortalte om i forrige bloggpost. Hun mistet sin elskede ektemann i kreft. Omtrent på samme alder som jeg selv.

Jeg satt å så utover vannet, takknemlig for livet. Det er ingen selvfølge! Livet er kort, og for noen er det så alt for kort. Det finnes ingen mening i det.

"Du har det evige livets ord" proklamerte Peter - og et øyeblikk tenkte jeg at Ordet faktisk var det eneste som er evig. Livet her er ikke det. Heldigvis tror jeg på at det bærer oss hele veien, også gjennom døden til det evige livet.

Minner meg om en bloggpost jeg skrev for flere år siden, da en ung jente døde alene. Jeg så for meg hvordan englene var der og bar henne i sine hender. Som kong David beskriver i salme 91.


Vi får ikke alltid det vi ber om. Selv om Ordet lover oss det.... Er det Liv i Ordet da?

Jeg velger å tro det. Det gir ikke alltid trøst, og det gir ikke alltid liv. Det gir ikke alltid bønnesvar heller. Men det er evig og holder gjennom alt. Jeg tror det.

Kom til å tenke på kong David, som gråtende lå på kne, i faste og bønn for sin nyfødte sønn (med Batseba i 2.Sam.12) Du kan si at han kanskje ikke fortjente bønnesvar heller, men er det noen av oss som gjør det da?

En annen gang samme konge gikk i bønn, var det for svært mange kvinner og barn som ble tatt som krigsfanger. Og da fikk han bønnesvar for dem ALLE, ikke en eneste mistet livet. (1.Sam.30)


Jeg har ikke svar på alt. Skulle gjerne ha flere svar enn jeg har, på mine mange spørsmål. Men så kjenner jeg også at det er greit å hvile i at jeg ikke har svar på alt.
Det sies at Gud har det, og at jeg en dag skal forstå. Jeg er ganske sikker på at det ikke blir før i det evige livet :-D




6 kommentarer:

hjemveien sa...

Takk Siw!
Så viktig det du deler,
på en så god måte.
Det rører meg
og jeg sitter igjen med:

GUD GJØR FORSKJELLEN

DEN GODE FORSKJELLEN

Ønsker deg og de du møter
en velsignet
vakker
påske

"MinsteBRORklem"

Anders Woje Ellingsen sa...

Så fin blogg du har! Den gir et godt inntrykk.

Om det du i posten skriver tenker jeg at Gud alltid ser til at det som skjer er til det beste for oss. Jesus er den gode hyrde. Og like lite som sauen vet hva som tjener det best vet vi selv det. Verden kan synes styrt av mennesker. Men riket er Kristi, og makten, og æren, i all evighet.

Det var et fint vann du har tatt bilde av! Det må være fint med litt utsyn. Bildet inspirerte meg til å lage et lite epigram, og la det gjerne være et epigram til sauen i flokken :-) .

UTSYN

For å se ut der kreves ett
som ikke er anstendighet.
For å se ut der kreves vett
på omegn og omstendighet.

Siw sa...

Takk for oppmuntringen :-D

Selv tror jeg ikke at ALT som skjer er til det beste for oss. Men jeg tror på en Gud som ALLTID er med oss, som styrker og hjelper oss.

Det hender også rett som det er, at det som en gang var så vondt og vanskelig, viser seg å kunne brukes til velsignelse i ettertid. Og det oppleves som et Guds under.

Jesus er svaret! sa...

Du skriver så fint!! :-)

Siw sa...

Tusen takk :)

amo sin blogg sa...

Takk for koseleg kommentar om skjørtet mitt :)
Helsing Anne-Mari