tirsdag, september 06, 2016

Forbildet

Har du noen forbilder? Noen du beundrer og tenker du gjerne skulle ligne mer?

Jeg kommer på noen, og tenker på dem i blant. De har noe jeg gjerne skulle hatt mer av. Enten tålmodighet, omsorg for andre, hjelpsomhet, evnen til å komme i kontakt med, kunnskap osv.

Husker jeg en gang skrev om frimodige Paulus som kunne si "Ha meg som forbilde" (1.Kor.4;16 og Fil 3;17) Jeg hadde ikke våget å si det om meg selv... Tøft gjort altså! Da virkelig levde han det han ønsket å stå for. Det er jo målet og ønsket mitt!

Men da Paulus dro fram et forbilde her i Ef.5 - da måtte jeg sette store øyne. Det var ikke småtteri til forbilde :-D

Ha Gud som forbilde, dere som er hans elskede barn.  2 Lev i kjærlighet, slik som også Kristus elsket oss og gav seg selv for oss som en offergave, et velluktende offer for Gud. 

Høyere går det ikke an å sette malen... Kunne jo nesten bli motløs... men det trenger vi heldigvis ikke. Dette er noe å strekke seg mot, men vi er elsket hele veien mot målet.

Siden jeg hadde skrevet om dette med forbilde tidligere, valgte jeg å sjekke litt gamle poster og ramlet over denne oppmuntringen; "Se på Jesus"

Ingen kommentarer: