tirsdag, november 08, 2016

Snu på flisa!

Jeg hørte på et flott foredrag sist fredag som var veldig bra. Jeg skal ikke snakke så mye om det, men har lyst til å dra fra ett av tingene som kom fram, og som festet seg hos meg.

Foredragsholderen sa "Har du hørt det uttrykket som sier; Har du ikke noe godt å si, så hold kjeft...? Et forferdelig uttrykk!!" - også ble oppfordringen å heller snu på flisa. Og det var da det ble så soleklart hva som var rett, og hvilken forskjell det ble!!  

Har du noe godt å si, 
så skynd deg å si det!!

To sider av samme sak, men resultatene vil være enorme. Det tror jeg på!

Bibelen snakker en del om dette med baktalelse; 
 den som baktaler andre, skiller venn fra venn. (Ord 16;28)
Men Salomo er ærlig også...dessverre er vi litt nysgjerrige, og lytter gjerne til sladder; 
  8 Ord fra en baktaler er som lekre retter,
          de glir ned i magen.
men bibelens oppfordring er klar; 
  11 Ikke baktal hverandre, mine søsken. Den som baktaler en bror eller dømmer en bror, baktaler loven og dømmer loven. Men dersom du dømmer loven, da gjør du ikke hva den sier, men setter deg til doms over den.


Joda, det med baktalelse er både et kjent og et viktig tema. MEN, det var her jeg også kom på at det var så lurt å snu på flisa. Om vi ofte legger vekt på det motsatte av dette, så vil behovet for baktalelse bli mindre og mindre tror jeg. Som å la det GODE VINNE. 

 (Rom 12; 9Vis oppriktig kjærlighet, avsky det onde og hold dere til det gode. 10 Elsk hverandre inderlig som søsken, ; kappes om å hedre hverandre! 
(Fillip-4;8) For øvrig, brødre: Alt som er sant, alt som er edelt, rett og rent, alt som er verd å elske og akte, all god gjerning og alt som fortjener ros, legg vinn på det!
 24 Vennlige ord er som dryppende honning,
        søte for sjelen og sunne for kroppen. (Ord 16)

Kjenner du hvordan skuldrene senker seg, og hvordan det gode varmer, framfor det negative kravet..? Det er jo ikke tvil om hva vi egentlig vil høre, eller gjøre...? Så jeg gjentar gjerne dagens motto;



Har du noe godt å si, 

så skynd deg å si det!!

Ingen kommentarer: